четвер, 6 березня 2014 р.

Принципи роботи електронної пошти

Основні поняття про електронну пошту.
Електронна пошта – це універсальна служба Інтернету чи локальних мереж, яка дає змогу користувачам обмінюватись листами-повідомленнями.
Під час пересилання інформації у мережі один комп’ютер робить запит (комп’ютер-клієнт) , а інший – надає відповідь (комп’ютер-сервер).
Щоб надсилати чи отримувати електрону пошту, користувач має створити на сервері поштову скриньку.
Усі поштові скриньки зберігаються на сервері у поштовій базі даних.
Створивши скриньку, користувач застосовує програму-клієнт, щоб написати листа й відправити повідомлення адресатові. Далі листом опікується програма-сервер, яка забезпечує доставку листа до поштової скриньки адресата. Якщо доставити листа неможливо користувач отримує відповідне повідомлення.
На комп’ютерах користувачів для отримання послуг електронної пошти встановлюють спеціальні програми – поштові клієнти, які призначені для підготовки, відправлення, отримання та опрацювання електронних листів, що передаються службою електронної пошти.
Поштові клієнти належать до прикладних програм загального призначення.
Переваги електронної пошти:
-          вона безкоштовна або недорога
-          обсяг листів може бути досить великим (він обмежений лише пропускною здатністю ліній пересилання, а також простором на сервері, який надають скринці)
-          доставка зазвичай відбувається протягом декількох хвилин
-          висока надійність доставки
-          відстань пересилання і країна доставки не мають значення
-          марку клеїти не треба
-          щоб захистити лист від сторонніх осіб, можна застосувати різні способи шифрування тексту та електронний підпис
Користуючись електронною поштою можна:
·         створювати та надсилати звичайні повідомлення чи повідомлення з приєднаними файлами одній  або відразу групі осіб;
·         переадресовувати отриману  пошту   іншим особам;
·         зберігати  та удосконалювати повідомлення-чернетки, які ще не готові для відправлення;
·         створювати і застосовувати електронну адресну книжку з контактними адресами осіб чи організацій;
·         сортувати та фільтрувати вхідні листи за встановленими правилами;
·         видаляти електронні листи.

Для пересилання повідомлень використовують протоколи електронноїпошти:
РОР3 – визначає правила пересилання поштових повідомлень від поштового сервера до комп’ютера користувача;
SMTPвизначає правила пересилання поштових повідомлень від комп’ютера користувача до поштового сервера або між поштовими серверами;
IMAP – протокол призначений для роботи з вхідними листами однак забезпечує додаткові функції: обробку листів безпосередньо на сервері, пошук листів на сервері,  підтримку багатоклієнтського доступу.

Адреса електронної поштової скриньки.
Для доступу до своєї електронної скриньки необхідно пройти аутентифікацію .
Аутентифікація – це процес розпізнавання користувача сервером  за логином і паролем.
Логин – це оригінальна назва яка ідентифікує користувача на конкретному поштовому сервері. Логин вводиться латинськими символами і цифрами, з-поміж інших символів допускаються лише  «.»,  «_»,  «-».
Пароль – це секретна комбінація літер і цифр яка оберігає користувача від стороннього доступу.
Логін і пароль утворюють обліковий запис користувача на конкретному сервері. Процес реєстрації користувача називають створенням облікового запису або акаунту.
Кожна електронна поштова скринька має  унікальну адресу.
Адреса електронної пошти – це текстовий вираз, який однозначно визначає шлях до деякої електронної скриньки.  Електронна адреса складається з двох частин відокремлених символом «ет» @:
логин@домен

Структура та властивості електронного листа.
Електронний лист має схожу структуру до поштового  листа: заголовок листа, тіло листа яке містить текст повідомлення, прикріплені файли.
Заголовок листа містить службові дані, які потрібні для забезпечення доставки листа адресату, та складається з кількох полів:
-    від  - поле для введення адреси відправника;
кому – поле для введення адреси електронної поштової скриньки одержувача; можна ввести кілька адрес одного або кількох одержувачів;
-    копія – поле для введення адрес інших одержувачів листа, дані яких будуть відому іншим адресатам;
-    прихована (прихована копія) – поле для введення адрес одержувачів дані яких не будуть повідомлені іншим адресатам;
-    тема – поле для введення короткого опису  змісту повідомлення;
-    приєднати – поле з повідомленням про файли прикріплені до  листа та інше 
Тіло листа містить безпосередньо текст повідомлення адресата. У ході оформлення листа можна змінювати значення властивостей символів та абзаців тексту, застосовувати кольоровий фон, вставляти горизонтальну розділову лінію, гіперпосилання та зображення. Користувач може розробити текст власного підпису який буде автоматично додаватися до листа.
Властивості електронних листів:
-                кодування – визначає таблицю кодів, яка використовується під час написання листа
-                важливість – характеризує зміст листа. Значення встановлює відправник, важливість може бути висока, звичайна, низька.
-                Прочитаний – визначає чи був лист відкритий одержувачем, значення властивості прочитаний, не прочитаний.
-                Наявність вкладень – визначає чи має лист прикріплені файли, значення властивості – має вкладення, не має вкладення
Залежно від значень властивостей і на основі заданих користувачем правил листи розподіляються в різні папки.

Етикет електронного спілкування.
Етикет – слово означає манеру поведінки.
Нетикет – етикет електронного спілкування.
Головні принципи нетикету відповідають етичним нормам ділового і світського спілкування: взаємна ввічливість, такт, невимушеність, розумність, обов’язковість (дотримання домовленостей).
Під час електронного листування слід дотримуватись етикету електронного листування:
- Зазначайте тему свого листа
- Не пишіть весь текст листа великими літерами
- Не зловживайте позначкою високою важливістю листа
- Не надсилайте в листах оголошень та реклами
- Великі тексти відсилають у приєднаних файлах
- Повідомляйте адресата які файли додаєте до листа.
- Текст повідомлення має складатися з трьох частин: привітання, основного тексту, підпису
- Перевіряйте правопис тексту
- Не надсилайте повідомлень зміст яких може образити одержувача.
Для відображення емоцій у листі використовують спеціальні стандартні символи – емотикони, або їхні графічні відповідники – смайлики.

Правила безпеки під час користування електронною поштою.
  • Ніколи не відкривайте прикріплені файли отримані в листах від невідомих осіб, такі листи рекомендується видаляти 
  • Ставтеся критично до вмісту отриманих листів. Не все що в них наведено є правдою
  • Не відповідайте на листи, що приходять від невідомих осіб, ви підтверджуєте існування адреси, що дає змогу надсилати листи зі спамом.
  • Не наводьте в листах приватні дані  про себе та свою родину, якщо особисто не знайомі з адресатом
  • Не  повідомляйте пароль від поштової скриньки стороннім особам
  • Не реагуйте на листи де вас повідомляють про виграш призів , грошових сум тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар